Nokia-talo: menestyksen ja muutoksen symboli

Vuonna 1997 valmistunutta Nokia-taloa pidettiin aikanaan uuden sukupolven toimistorakennuksena, jonka tavoitteena oli edistää vuorovaikutusta ja luovaa ajattelua ennen näkemättömällä tavalla.

Ikoninen Nokia nousi maailman johtavaksi matkapuhelinyhtiöksi 1990-luvulla, jolloin matkapuhelimet yleistyivät käsittämättömällä vauhdilla ympäri maailman. Vuosituhannen vaihde oli Nokialle ennätyksellinen: se oli matkapuhelinmarkkinoiden ykkönen ja huippuvuonna 2000 yhtiön markkina-arvo oli peräti 223 miljardia euroa.

Nokian uudesta pääkonttorirakennuksesta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu jo vuonna 1983. Kilpailun voitti arkkitehtitoimisto Helin & Siitonen Oy. Suunnitelma poikkesi suomalaisesta arkkitehtuurin perinteestä, jossa tilaa hallitsee valkoinen keskushalli. Sen sijaan Nokia-talo yhdistää teräksen, lasin ja puun vaikuttavaksi kokonaisuudeksi tavalla, joka jää varmasti jokaisen talossa vierailleen mieleen.

Pääkonttorin rakennustyöt aloitettiin vuonna 1995 ja ne saatiin valmiiksi vuonna 1997. Nokia muutti Keilaniemen uuteen pääkonttoriin silloisesta toimistostaan Helsingin Esplanadilla.

Avoimuus, vuorovaikutus, luova ajattelu

Nokia-talon suunnittelussa pyrittiin luomaan vuorovaikutteinen ja luovaa ajattelua ruokkiva työympäristö. Tavoitteeseen päästiin kehittämällä joustavasti muunneltavia tiloja, jotka soveltuvat niin yksilö- kuin ryhmätyöskentelyyn. Avoimuus ja tilojen välinen näkyvyys edistivät kommunikaatiota ja kohtaamisia, jotka puolestaan synnyttivät uusia ideoita. Rakennuksen seitsemän kerrosta tarjosivat yhteensä 38 300 neliömetriä työskentelytilaa. 

Nokia-talossa työskenteli vuonna 2009 noin 2 300 nokialaista noin 50 maasta. Rakennuksen arvioitiin olleen tuolloin yksi Suomen kansainvälisimmistä paikoista. 

Historia entisenä Nokia-talona tekee ARCista ainutlaatuisen toimistokampuksen. Rakennuksen perusajatus on kuitenkin pysynyt samana: ARC inspiroi ja yllättää, kehittää ja kehittyy, yhdistää ja uskaltaa. Se on paikka, jossa rakennetaan rohkeasti uutta.